Det är uppenbart, att RC-stegets egenskaper hängersamman med valet av vilopunkt för röret. På detta problem kan läggasmånga synpunkter, men vi skall här endast beröra några förvilopunktsvalet väsentliga frågor.
I första hand bör påpekas att vilopunkten ej kan förläggas till en godtycklig punkt i anoddiagrammet,utan den måste förläggas till det inramade området i fig. F2.23 (triodfallet) eller F2.24 (pentodfallet). Vi får nämligen ej överskridamaximalt tillåten anodförlust Pafmax, maximalt tillåten anodström jamax eller maximalt tillåten anodspänning vamax. Eftersom vi förutsatt drift i klass A1 begränsas vi även av gallerspänningskurvan vg=0. Slutligen bör vi ej arbeta inom det nedre starkt olinjära området av diagrammet.
![]() |
![]() |
|
Fig. F2.23. Område, inom vilket vilopunkten kan förläggas (triod). | Fig. F2.24. Område, inom vilket vilopunkten kan förläggas (pentod). |
![]() |
|
På ett praktiskt steg måste vilopunkten normalt väljas någonstans i det inramade områdets centrala del, eftersom arbetspunkten (ja;va) i drift skall kunna pendla kring vilopunkten, utan att komma utanför det inramade området. |
Fig. F2.25 Resistanslinjer i anoddiagrammet. |
I fig. F2.25 har vi dragit resistanslinjen för likström


Enligt sambandet F2.6 är
![]() |


![]() |
Det kan anmärkas, att vi ovan diskuterat relativt stora signaler, medan vi i tidigare avsnitt beräknat småsignalförstärkningen hos steget. På grund av svårigheten att göra exempelvis grafiska konsturktioner i rördiagrammen, då anodbelastningen ej är resitiv (låga och höga frekvenser), låter man ofta den beräknade småsignalförstärkningen vara ett approximativt uttryck för förstärkningen även vid stora signaler. Ett dylikt förfarande kan försvaras under en förutsättning: steget måste även vid stora signaler arbeta i klass A1. Vid stora signaler fär vi alltid mer eller mindre distorsion. Om denna ger småsignalberäkningarna ingen upplysning, men däremot ger de en hygglig uppfattning om stegets förstärkning och fasvridning även vid stora signaler.
link >