Vid en jämförelse mellan 2 idag vanliga produktionsfilosofier finner man många likheter. Jag skall här beskriva hur jag uppfattar att Lean och Sex Sigma påverkar ledningen av produktionen.
Sex Sigma introducerades i mitten av 1980-talet inom Motorola. Tanken var att få sina tillverkningsprocesser stabila genom att mäta och analysera variationer för att hitta orsaker till att utfallet varierar. Faserna i sex sigma kallas för DMAIC och knyts till en mängd olika verktyg så som FMEA (feleffektanalys), styrdiagram, duglighetsstudier med flera. Man grundar sig på strukturerad problemlösning och statistiska metorder. Själva förändringsarbetet utförs av utbildade medarbetare som har olika roller så som Champion, Black Belt och Green Belt. Se också sex sigma i wiki. Sex sigma kan enligt mitt förmenande också jämföras med processvalidering som görs i medicintekniska bolag. Denna validering bedrivs ofta i formen av projekt och avser att säkerställa variationen i produktionen så att produkterna är säkra för patienten.
Denna produktionsfilosofi ser till att man alltid har kundnyttan i fokus dvs att man tillverkar det som kunden vill ha och inget annat. Här ingår att minimera resursslöseri inom produktionen. Det var MIT som skapade Lean som en tolkning av Toyota-modellen för tillverkning. I den västerländska utformningen fokuserar man på att få produktinssystemen att fungera optimalt. Det handla om att styra flödet av produkter och tjänster så att lager och väntertider minimeras. Man försöker att skapa jämt flöde i produktionen så att såväl lager som väntetider minimeras. Detta kan bl.a göras med kanbans.
Sex sigma |
Lean |
Kartlägger variationer |
Kartlägger flöden |
Använder statistisk analys |
Använder enkla verktyg |
Bedrivs i projektform |
Bedrivs i linjen |
Skapar roller |
Alla skall vara med |
Fokuserar på ekonomin |
Skapar kvalitet i alla led |
Ledarskapsutveckling
Kunder och processer i fokus
Ständiga förbättringar
Minimering av förluster och fel
Lärande och kompetensutveckling
© 2009 Hans Röcklinger